W związku ze zmianami w SEO, ostatnio na forum firmowym wspominaliśmy jak to wyglądało kiedyś. Jednak nie chodzi o 2012, ale o 2003 Tak, tak, wówczas także pozycjonowało się strony, chociaż skala działań w tym zakresie była znacznie mniejsza.
Jak to było w 2003 roku
Ba, mało kto w ogóle wiedział co to jest i na czym polega. Przede wszystkim pozycjonowało się w wyszukiwarkach, ale w Onet.pl, WP.pl i Interia.pl.Wówczas to były największe wyszukiwarki w Polsce.
A jak to się robiło?
No tak mniej więcej 500 razy łatwiej niż teraz :). Zmiana meta tagów, trochę treści, opis i jeszcze kilka rzeczy „tajnych”… (tajemnica służbowa). Korzyści jakie odnosiło się z pozycjonowania można było zbadać tylko za pomocą statystyk serwera, lub po prostu liczby telefonów wykonywanych do firmy. Niestety tylko tak, bo nie było Google Analytics. A co z social media? Hmmm…. no właśnie, jakie social media?
Jak następowały zmiany?
Google.pl pojawił się już wcześniej przed 2003, ale w zasadzie dopiero zaczynał się rozkręcać. pamiętam jednak jak z miesiąca na miesiąc stawał się coraz potężniejszy i należało rozważyć także pozycjonowanie w Google.pl, a nie tylko w Onet.pl, WP.pl i Interia.pl. Dał pozycjonerom sporego kopa, bo tu już trzeba było się nieco nakombinować.
Teraz jak to wygląda wiadomo i nie trzeba opisywać, a sam Google oferuje o wiele więcej niż na początku. Praca pozycjonerów również jest duuuużo bardziej skomplikowana. Czasem jednak warto powspominać np clickohit w WP… i uśmiechnąć się do starych czasów.