Czytając w Internecie o coraz to nowych pomysłach biznesów internetowych i wszystkich dofinansowanych przez UE „innowacjach” widać, że rynek Internetowy ciągle się rozwija i staje coraz bardziej konkurencyjny.
Zauważyłem, że wciąż jeszcze istnieje przekonanie, że Internet to miejsce, w którym za małe pieniądze można zrobić fortunę. Jest dokładnie na odwrót. Znacznie łatwiej otworzyć tradycyjny biznes lokalny i uczynić go dochodowym niż zrobić to samo w Internecie. Oczywiście, że są firmy którym udało się z małych rozwinąć na potężne korporacje. Ale nie oszukujmy się ile ich jest? Poza tym nie online też znajdziemy takich firm naprawdę dużo.
Na co warto zwrócić uwagę? Internet jest miejscem, gdzie ze względu na brak ograniczeń terytorialnych, każdy biznes staje się od razu co najmniej krajowy, a może i globalny. Tym samym możemy być jedynym sklepem z butami na osiedlu, ale otwierając jego wersję internetową konkurujemy ze wszystkimi firmami w całym kraju. Drugim ważnym aspektem jest możliwość porównywania oferty w łatwy sposób. Co za tym idzie, najprostszą strategią konkurencji jest wojna cenowa, którą rozpropagowały porównywarki cenowe. Nagle okazuje się, że nasza dotychczasowa marża zmniejsza się kilkukrotnie, na dodatek musimy płacić co najmniej kilku porównywarkom, za to, żeby klienci trafiali na nasz sklep. Pozostają jeszcze opłaty związane z innymi formami reklamy. Otwierając sklep stacjonarny w dobrym miejscu płacimy wysoki czynsz, otwierając sklep w internecie musimy te pieniądze wydać na reklamę, ponieważ inaczej nikt na niego nie trafi.
Decyzja o podjęciu działań w Internecie powinna zawsze być dogłębnie przemyślana, z analizą wydatków reklamowych, których nie da się uniknąć w tym przypadku. Z drugiej strony należy zauważyć, że coraz częściej sukces na rynku internetowym odnoszą głównie duzi gracze, za którymi stoi odpowiednie zaplecze. Nie bez powodu Citeam niemal od razu został portalem zakupów grupowych numer dwa w kraju, bo stoi za nim Allegro.
Coraz więcej usług, które do tej pory były na różnych portalach zostaje dołączonych do takich potentatów jak Google, Onet, WP itd. Warto zwrócić uwagę, z kim mamy zamiar konkurować teraz i w przyszłości i czy jeśli nisza okaże się naprawdę dochodowa, to czy nieprzestanie być niszą. Czy robiąc porównywarkę produktów finansowych Google za pół roku nie otworzy swojego serwisu, który już działa w USA?
Internet stał się miejscem do zarabiania pieniędzy jak każde inne miejsce i tak samo można na nim odnieść sukces jak i ponieść porażkę. Dlatego warto bardzo dokładnie przemyśleć wszystkie aspekty i koszty związane z nowym biznesem internetowym i dopiero myśleć o otwieraniu nowej internetowej firmy. Bo w Internecie dla przedsiębiorców już od dawna nie ma taryfy ulgowej.