SOCIAL MEDIA W PIGUŁCE

Ostatnio bardzo często podczas rozmów z Klientami pada pytanie„Chcielibyśmy być w social media” myślę sobie superi zaczynam mówić co możemy zrobić na co słyszę krzyk paniki

„Nie, Nie, Nie o facebooka nam tylko chodzi” … ahhh zatem postanowiłam popełnić ten wpis w duchu edukacyjnymI wyjaśnić iż to nie tylko ten Facebook.

 

Social Media to nie tylko Faceboook
Zaczniemy od definicji za Wikipedią:
Termin Social Media odnosi się do ogólnie pojętego korzystania z internetowych i mobilnych technologii, by przekształcić komunikację w interaktywny dialog. Andreas Kaplan i Michael Haenlein denfiniują social media jako „grupę bazujących na internetowych rozwiązaniach aplikacji, które opierają się na ideologicznych i technologicznych podstawach Web 2.0, i które to umożliwiają tworzenie i wymianę wygenerowanych przez użytkowników treści”[1]. Social media to media do społecznościowych interakcji w postaci rozbudowanego zestawu narzędzi komunikacyjnych wykraczających poza dotychczasową komunikację społecznościową
Zatem co wynika z powyższego zapisu ideą social media jest tworzenie i dzielenie się treścią ze znajomi czyli społecznością, a dzieje się to na rożnych platformach i występuje pod wieloma postaciami. Media społecznościowe możemy spotkać w formie blogów, mikroblogów, fotoblogów, wideoblogów czy serwisów społecznościowych.
Możemy pogrupować je w następujący sposób:

  • Blogi i mikroblogi (np. WordPress, Blip, Twitter)
  • Społeczności kontentowe (np. YouTube, Vimeo)
  • Serwisy społecznościowe (np. Facebook, Nk.pl, Goldenline, Fotka)
  • Fora internetowe (np. wizaz.pl, gazeta.forum.pl)

Jak widać media społecznościowe nie opierają się tylko na jednym serwisie, ale na całym wachlarzu różnorodnych platform umożliwiających dzielenie się dowolna treścią.

Marketing firmy tylko na Facebooku
Owszem, NIE.  Żeby przybliżyć temat, dlaczego nie, posłużę się przykładem –Wyobraź sobie, że idziesz do lekarza raz z grypą, drugi raz z ospą, trzeci z bólami w klatce piersiowej i za każdym razem otrzymujesz ten sam lek powiedzmy Witaminę C – co sobie myśli? No właśnie dokładnie tak samo jest z doborem miejsc promocji marki w social media, nie da się wszystkich i wszystkiego zrobić w jednym miejscu i w ten sam sposób. Każda branża jest inna, każda firma ma inną strategię marketingową, dlatego przed doborem platform do promocji swojej firmy musisz się zastanowić na kilkoma rzeczami. Przede wszystkim kto jest Twoją grupa docelową, czym ona się charakteryzuje, co lubi robić i gdzie ją najłatwiej będzie zainteresować naszą treścią.
(ten temat jest dość obszerny więc przedstawię go w skrócie).
Kanały Social Media tylko dla dużych firm.
Kolejne, nie wiadomo skąd się biorące, błędne myślenie. Myślę sobie, że może wynika ona z tego, że na półkach sklepowych nasze ulubione parówki krzyczą „Dołącz do nas na Facebooku”, a nasz ulubiony serial zaprasza nas na swój fanpage. Ale zupełnie tak nie jest w social media firma z sektora małych i średnich przedsiębiorstw ma bardzo duże możliwości na skuteczne zdobywanie klientów przy niskim nakładzie finansowym.

Małe i średnie firmy co mogą zyskać?
Jeśli zrobi się to mądrze i przemyślanie to dzięki obecności w serwisach społecznościowych możemy zyskać bardzo wiele. Co dokładniej:

  • Wzrost zaangażowanie klientów
    Znaczenie poleceń czyli marketingu szeptanego dla biznesu jest najlepszym sposobem, na wzrost sprzedaży. Dlatego aby ludzie zaczęli o nas mówić i dzielić się swoją opinią dajmy im miejsce i powód do rozmowy i zachęcajmy ich do tego.
  • Wzrost odwiedzin WWW twojej firmy
    To jest rzecz, którą zauważysz jako pierwszą zaletę obecności w social media.Wzrost odwiedzin WWW twojej firmy
    To jest rzecz, którą zauważysz jako pierwszą zaletę obecności w social media.
  • Lepsze pozycje w Google
    Zwiększone odwiedziny twojej witryny za pośrednictwem mediów społecznościowych zaowocują wyższą pozycją w wyszukiwarce Google.
  • Wzrost potencjalnych klientów
    Jeśli zaczniemy pisać pomocne artykuły, zamieszczać materiały wideo lub udzielać się na forach internetowych jako ekspert, to z czas zaowocuje to zainteresowanie usługami czy produktami jakie oferuje firma.
  • Więcej Klientów – większa sprzedaż
    Pozyskanie Klientów to proces długofalowy i nie zadzieje się z dnia na dzień. Lecz trwałość i dostępność do nich przez 24h na dobę, dają nam bardzo łatwe narzędzie dotarcia do Klienta z usługą czy produktem.
    Jak widać z powyższych punktów zyskać można wiele, a gdy z nich nie skorzystamy wiele przejdzie nam koło nosa. Do tego jeśli zdecydujemy się na krok obecności w społecznościach zyskamy wizerunek nowoczesnej i otwartej na zmiany firmy, a to tez bardzo ważne.

Podsumujmy:
Okazuje się że zasięg i możliwości social media są ogromne i nie ograniczają się tylko do jednego serwisu społecznościowego, to morze możliwości i miliony użytkowników, którzy mogą zostać naszymi Klientami.
Czy warto, naszym zdaniem WARTO! Lepiej jest być krok przed konkurencją niż pół kroku za nią. Lecz za nim zdecydujesz się na obecności w tej gałęzi marketingu internetowego przemyśl dobrze co, gdzie i do kogo będziesz komunikował, bo te działania wymagają odpowiedniej strategii działania!
Więc o wskazówkach do budowania strategii już w poniedziałek na naszym blogu! 

Komentarze